Kanske det sista inlagget innan hemgang (utan nagra sjuka associationer)

Vi sitter just nu pa varat rum pa Waikiki Beachside Hostel. Klockan ar endast 10.16 och solen borjar inte visa sina stralar foran om cirkus 45 minuter. Vi hoppas innerligt pa en dag pa stranden, vilket det faktiskt verkar bli ocksa...

Igar hyrde vi en bil tillsammans med vara nyfunna svenska vanner Christian och Martin. En fin liten vit fyrdorrars Crysler tog oss runt on pa lite mer an 7timmar. Favoriten blev Hanauma Bay dar vi fick erfara ruskigt bra snorkling. Eller, det var ganska grunt och revet stack upp over vattenytan pa flera stallen, sa det var ganska svarsnorklat, men fiskarna vi sag var riktigt fina och mycket stora! (Har skulle vi vilja anvanda ett sammanfattande ordval, men fiskarna led inte av nagon epidemi sa vi avstar, bara for din skull "Sprakladan"). Vi stannade i alla fall vid Hanauma Bay i dryga tva timmar innan vi gled vidare utmed kusten runt on. Vi stannade nagra ganger utmed vagen och granskade smultronstallena. Inte for att vi hittade nagra smultron, men ni fattar... Naturen pamminde pa vissa stallen om den pa Nya Zeeland (fast i mindre format). Hur som helst sa tog vi oss upp till North Shore, genom Honolulu och tillbaka hem till Waikiki. En trevlig dag!

Forovrigt sa har vi umgatts med nya bekantskaper, legat pa stranden, glanat runt, atit, sovit, varit i Pearl Harbour, druckit lite vin och rum n' pineapplejuice. De sista dagarna ska vi agna at sol och bad och hulahuladans! Vi ska ta en lektion idag eller imorgon. Det kanns verkligen inte som att vi kom hit forra mandagen - snarare i mandags! Men vad ar det man sager? Tiden gar snabbt nar man har roligt!

Nu har vi bara tva natter kvar pa Hawaii, vilket ar helt... konstigt!
Snart ar vi verkligen hemma och vi ser fram emot att fa traffa er alla i julhelgen! Vi langtar efter er. Men forst ska vi verkligen NJUTA av de sista dagarna pa var underbara resa. Vi kanner oss lite som Nils Holgersson. Fast vi ar ju inte Nisse. Vi ar ju ju vi... Fast vi gor ju en bra resa sa vi kan saga att vi ar Nissar. Tomtenissar?
Nej, men kommer tomten i ar? Well, vi kommer hem i alla fall!
Vi ses snart!

PEARL HARBOUR

ROADTRIP

SEE YOU SOON!

Veckorapport fran Waikiki

Vi vill bara att ni ska veta att vi lever och har det bra. Vill ni veta hur vadret ar har borta sa far ni lasa nagon vaderlektrapport for vi vill helst inte prata om det.
Dock SKA det bli battre efter helgen sa ni far nog pepparkakor pa jul anda!

Vi bor pa Waikiki Beachside hostel tillsammans med en hel bunt andra manniskor fran hela varlden (endel mer frascha an andra). Det ar kul att dela erfarenheter och upplevelser med sa manga olika manniskor. Vi hanger mest har pa hostelet och nere pa stranden. Idag har vi sjungit lucialatar for oss sjalva och forsokt skaffa lite julstamning. Igar var vi i Pearl Harbour och det var intressant och en mysig utflykt.
Idag har vi varit pa Ala Moana Center (tredje storsta shoppingcentret i USA).
Vi fattar fortfarande inte att vi ar pa Hawaii! Men USA ar precis som man tror - lite for mycket av allting! En "liten lask" pa Subway ar som en extra stor hemma pa Mc Donalds och en "mellankaffe" tar en halv dag att dricka upp. Det ligger en ABC STORE (ungefar som Pressbyran) i VARJE gatuhorn och limousinerna blandas med uteliggarna.
Men det ar haftigt att vara mitt uppe i alltihopa!

Vi fortsatter nog precis som vi gjort dessa dagar. Om en vecka aker vi till Los Angeles (vilket vi inte heller fattar!)
Och vet ni? Om 10 dagar ar vi hemma i Svedala igen. Det gar DEFINITIVT INTE att fatta!

Aloha! Den 9de december (igen...)

GRATTIS ANNA PA NAMNSDAGEN!
(Och tack for alla gratulatoner)

Som sagt - AHOLA!
Vi ar nu pa Hawaii, Honolulu, Waikiki. SJUKT!

Vi har inte jattemycket att skriva, mer an att vi kommer garanterat att ha det bra har i 10 dagar till! Hawaii ar, precis som alla forestaller sig, ett paradis! Vi har inte jattemycket planerat dock, mer an att bli bruna till julafton!

Vi vet inte hur mycket vi kommer att uppdatera dessa dagar. Dels for att Internet ar SVINDYRT har, dels for att vi kanske inte kommer vara overdrivet aktiva och dels for att vi faktiskt SES SNART!

Det vi kan skriva ar att klockan ar nu 17.54 den 9de december och att vi langtar efter er dar hemma. Tillaggas bor ocksa att vi NJUTER AV LIVET OCH VI MAR BRA!

Ta hand om er sa hors (och ses) vi inom kort!

STOR KRAM

Back in Auckland

Idag ar det mandag den 8de december. Pa torsdag kommer det ocksa att vara mandag den 8de december for oss.
DETTA AR JU BAR SKUMT ALLTSA!
Aterkommer nar vi ar framme i hulahulalandet!
Kram

Sista "riktiga" dagen

Precis som vi skrev igar sa ar detta sista dagen i Nya Zeeland! Imorgon ska vi aka buss hela langa dagen, tillbaka till Christchurch, for att pa mandag ta ett flyg tillbaka upp till Auckland. Pa tisdag flyger vi till Honolulu, men vi kommer fram pa mandag tack vare att vi flyger over datumgransen. Det betyder alltsa att vi lever ett dygn extra! Konstig tanke...

For tillfallet haller vi pa att tvatta upp alla ackliga och illaluktande klader sa att de ar frascha nar det ar dags for oss att borja saga Aloha! Dock ar det val bastkjolen som ska pa de kommande veckorna. 29 grader ar det pa Hawaii for tillfallet. Vi klagar inte...

Hoppas att ni har det bra dar hemma men att ni enbart har daligt vader utan sol,
sa att vi kan fa kanna oss bruna pa jul och nyar!

STORA KRAMAR

Milford Sound

Hej pa er, igen!

Idag har vi varit pa en heldagsutflykt till Milford Sound. Klockan ringde klockan 06.00 imorse och da var det bara att pallra sig upp, trots att sangarna pa detta hostel ar bland de skonaste pa resan hittills!

Bussresan dit tog bara 5,5 timmar! Dock var vagen dit helt fantastisk och som vanligt har vi fatt se sadant som vi inte ens visste fanns! Vi kan saga det hur manga ganger som helst - det ar helt magiskt fint har!

Vi har skrattat mycket idag! Mest at en (vad vi tror var) singaporian. Han hade formodligen skaffat en ny kamera infor resan till Milford och han satt och tog kort hela tiden! Nar vi skriver hela tiden sa menar vi verkligen HELA TIDEN. Han andades knappt! Grejjen ar att alla kort tog han genom fonsterrutan pa bussen, nar bussen akte! Vi vet verkligen inte vad han tog pa! Var enda losning ar att han maste ha sett saker som vi inte sag, for han var hysterisk! Vi dopte honom till Kung Pung och hans tjej till Queen Clean och vi kommer skratta at honom i flera dagar...

Vi gjorde flera stopp pa vagen for att njuta av den vackra omgivningen. Bland annat fyllde vi pa varan vattenflaska i en farskvattenback. Vi holl aven pa att kora pa hundratals far som hade kommit lite pa vift. Ni far titta pa bilderna...

Val framme i Milford Sound (som ar ett fjordlandskap) akte vi ut med baten tillsammans med en miljard asiater i for korta byxor och fargglada regnstall. En hel del indier traffade vi ocksa. Och det var gratis te och kaffe pa baten!
Mysig dag.

Imorgon ar det sista "riktiga" dagen i Nya Zeeland. Sondag (buss till Christchurch), mandag (flyg till Auckland) och tisdag (flyg till Hawaii) ar ju enbart resdagar sa vi ska verkligen se till att njuta ordentligt och suga ur det sista ur karamellen (sager man sa?).
Kram pa er solong!

Dagarna i Dunedin

Hej pa er!

Nu har vi aven avverkat nagra dagar i Dunedin och nu ar det riktigt laskigt vad fort tiden gar! Det kanns som att vi precis kom hit, och nu sitter vi och vantar pa att bussen ska ga harifran.

Hur som helst sa har vi bott pa On Top Backpackers, mitt i centrum av staden. Det ar sa mysigt for sa fort man gar utanfor dorren sa luktar det choklad! Har i Dunedin ligger namligen Cadbury chokladfabrik som star for 90% av Nya Zeelands chokladtillverkning. Dar gjorde vi ett studiebesok igar, vilket var supedupermysigt! Nu vet vi hur man tillverkar chokladagg och chokladtomtar samt hur man gor "vagorna" som ar pa typ Snickers och Mars. Vi fick ha supersnygga harnat pa oss, och sa fick vi en liten pase att fylla pa choklad i utmed guidningen. (Esra, du hade alskat detta!)

Igar gjorde vi aven nagot mer haftigt, namligen gick uppfor (enligt Guinness Rekordbok) varldens brantaste gata: Baldwin Street. Anders Ringdahl hade ALSKAT att ha intervallopning i denna backe kan vi saga!
Det var ungefar en timmes promenad dit. Mysigt att se sa mycket av Dunedin som stad. Vi ar glada att vi luslaste Lonely Planet for annars hade vi inte vetat om detta varldsrekord. Det ar inte alls mycket information eller reklam om detta. Vi tycker att det ar en skithaftig grej! Hur som haver sa har vi nu i alla fall gatt upp och ner for varldens brantaste gata.
Kann pa den ni!

Nu sitter vi och vantar pa att bussen till Queenstown ska ga. Innan dess ska vi hinna med den obligatoriska Nachotalriken (vi har atit det varje gang vi har haft en resdag har i Nya Zeeland). Imorgon ska vi till Milford Sound som ar rankat som ett av varldens finaste resmal. Tanken har slagit oss att vi inte ens har en vecka kvar har pa Nya Zeeland. Pa tisdag aker vi till Hawaii (fast vi kommer fram pa mandag), och samma dag ar det bara tva veckor kvar tills vi ar hemma! Det kanns som att nedrakningen har borjat...
Och samtidigt kanns det som att vi har nagra av de godaste godisarna kvar i pasen!

Kram pa er salange!

Cadbury chocolatefactory

Baldwin Street

Uppdatering!

Nar vi skriver detta ar det fortfarande 1:a advent hemma hos er. Har ar klockan 10.51 pa mandagen, den 1 december!

I lordags var vi som sagt ute pa aventyr pa hastryggen, vilket var helt fantastiskt! Vi fick se utsikter och vyer som en manniska bara kan dromma om. Med var vanliga tur sa var det bara vi tva som hade boka eftermiddagsturen, sa vi fick lite av vad man kallar "personlig guidning". Vi red genom berg och dalar, uppfor och nerfor grona kullar, genom skog och angar, farhagar och hasthagar, genom forsar och over stock och sten. Det var sa manga "magic moments" att vi tappade rakningen nagonstans pa vagen. Ett av dem var i alla fall nar vi efter en timme pa hastryggen stannade for att ata hembakade scones med hemmagjord marmelad och kaffe. En helt underbar dag!
Och Lina, vi kramade och halsade hastarna fran dig!

Igar strosade vi omkring pa Christchurch gator och torg. Pa kvallen hade vi bestamt oss for att fira ite forsta advent och begav oss darfor till katedralen. OJOJOJ, kan vi saga! Detta var ett HUJEDAMEJ adventsfirande med gosskor och hela kittet! Kyrkan var smockfull och vi blev uppfyllda med julstamning. Koren holl varldsklass och sjong minst femstammiga falcettsanger. Riktigt haftigt faktiskt!

Idag drar vi vidare till Dunedin, men bussen gar inte foran 14.00. Det tar ungefar 6h ner dit, men vi ser faktiskt fram emot att fa aka lite buss och se allt vackert! Nya Zeeland ar ofattbart!

Hoppas att alla ni dar hemma mar bra. Ni har ju fortfarande sondag, sa GRATTIS ALLA ANDERS VI KANNER. Och sa vill vi bara saga att vi jublade hogt nar vi horde om en fjardeplacering i cupen, och vilka lag som kom efter oss :) Ni ar bast!

Kram sa lange!

Pa hastryggen

Fikapaus

Varldens mysigaste hundar (t.o.m Anna gillade dem) och varan guide

Sahar lever vi for tillfallet! Mycket nojda...

Mysiga Christchurch

8.25 gick farjan imorse fran Wellington Ferry Terminal.
18.25 var vi framme i Christchurch.
Vi gick pa toaletten, chekcade in och gick och kopte pizza!

Christchurch verkar vara helmysigt! Massa sma fina hur och kyrkor och lagom stort. Och sa lite affarer att titta i ocksa :)
Resan hit gick hur bra som helst och det var inte ens lite jobbigt att aka buss sa lange, for det ar sa otroligt, otroligt vackert i detta land! Nar vi akte utmed kusten sag vi havet och vilda salar som lag och solade pa var vanstra sida, och nar vi tittade till hoger sag vi bara snotackta bergstoppar. Det ar helt fantastiskt!

Imorgon ska vi pa utflykt pa hastryggen! Genom berg och dalar, floder och glaciarer.
Forhoppningvis dyker det upp nagra fina bilder imorgon eller pa sondag!

Hur som helst ar vi framme pa sydon och i Christchurch, hela och relativt rena.
Kram pa er!

The capital of New Zeeland

Wellington!
Vi bor mitt i smeten, ungefar tre steg fran tagstationen och en minut fran en Shell-mack. (Tillaggas bor att man uttalar Shell som "Kjell" har. Det betyder ju liksom "snacka" egentligen, sa vi sager fel i Sverige).
Igar och idag har vi strosat runt och forsokt att se sa mycket som mojligt av staden. Dock ar vi inga "museum-manniskor" och vi ar eniga om att vi INTE vill lagga pengar pa att se gamla skepp och vapen. Daremot ar vi valdigt flitiga i vart kaffedrickande och det blir minst tva om dagen pa Starbucks. Vi har antagligen skapat en kaffetarm i magen under denna resa, och den hor av sig direkt nar den borjar bli tom!

Vi kan val namna att nar vi akte hit fran Rototua sa stannde vi vid Hauka Falls, vilket var en frojd for ogat! Varje SEKUND passerar 35 MILJONER liter vatten detta vattenfall! Det ar helt otroligt...
Naturen har pa N.Z ar ofattbar och det gar bara att dromma om det. Nog trodde vi att det skulle vara vackert, men inte alls som det faktiskt ar! Allt ar gront och oforstort. Vi onskar att vi kunde ta med en bit hem sa att ni alla fick se...

Imorgon aker vi med farjan over till Picton pa sydon, men vi stannar bara dar for lunch innan bussen gar vidare till Christchurch. Det blir en resedag imorgon, men om ni tittar pa en karta sa ar det en
bra bit som vi ska transporteras imorgon...

En mysig avslutning pa detta blogg-inlagg far bli att mitt i Wellinton ligger en park, och mitt i parken star en julgran. Det mysiga (och kontiga) med detta ar att runt julgranen sitter folk i short och t-shirt och solar.

Ta hand om er!

Naturskona land

Hauka Falls

Julmys i Wellington

Rotorua, Rotorua, Rotorua...

Vi anlande till Rotorua igar vid 16-tiden. Vi bor pa Kiwi Paka Hostel och sangarna ar ASAPERFA!
Bast hittills (och vi har ju faktiskt provat 17st, so far...)

Det tog inte lang tid innan vi bokade det forsta aventyret. vilket blev en tur till vara kompisar i Maori Village. Dessa filurer ar alltsa Nya Zeelands urbefolkning som bodde har for sisadar 2000 ar sedan, innan vi europeer kom och tog over lite. Vi bjods pa en halsningscermoni i deras krigskanot (waka), en forestallning med dans, sang och lite spirituella grejjer som de har for sig, samt en gudomlig buffe som var tillagad pa deras vis under marken pa glodande stenar (hangi). Tillaggas bor val att den tillagningen tar 3h, sa man far inte vara panikhungrig nar man borjar laga...

Idag har vi aventyrat annu mer och lekt lite med forsarna har i Nya Zeeland. Vi har "raftat" (forsranning) i Kaitiaki och det var SVINHAFTIGT! Ett av vattenfallen var 7m och forsarna har gar inte ens i narheten att jamfora med de fjosiga hemma minsann! Kolla garna vad vi har varit med om via lanken!

Efter raftingen var vi helt slut i kroppen och slog ihop som tva korthus. Efter power-napen tog vi en promenad ner till centrum for tva koppar kaffe pa Fat Dog Cafe. Nu ar klockan 19.40 och vi ska ata kvallsmat, duscha och hoppa i sang. Vi kan val namna att varan rumskompis ar tyska Svenja som vi aven delade rum med i Blue Mountains! Det ar helt sjukt vad varlden ar liten emellanat! Nu mots vi pa Nya Zeeland igen liksom...

Imorgon gar bussen 8.45 till huvudstaden Wellington! Vi far se vad det bjuds pa for aventyr dar...
Vi trivs redan som fisken i vattnet i detta land!
Kram pa er

UPPDATERING!

Vi blev visst kvar i Auckland en dag langre an planerat. OJOJOJ, vad vi har styrt och stallt idag! Vi har varit pa fyra olika stallen for att forsoka fixa varan rutt har i Nya Zeeland, och tillslut hittade vi en som passade. Vi vet inte riktigt hur pass mycket vi kommer ha tillgang till Internet for nu kommer vi att fara och flanga som aldrig forr! Vi tankte darfor skriva upp alla datum och destinationer, sa att ni dar hemma atminstonde vet vart i landet vi befinner oss.

Imorgon, sondag 23/11, aker vi till Rotorua. Dar ska vi bland annat gora White Water Rafting (ungefar som forsranning).
Tisdag 25/11 aker vi fran Rotorua till Wellington - Nya Zeelands huvudstad. Darifran tar vi farjan over till sydon, fredag 28/11, och aker da till Christchurch. Fran Christchurch aker vi mandag 1/12 till Dunedin dar vi bland annat ska till en chokladfabrik. Torsdag 4/12 aker vi fran Dunedin till Queenstown och darifran ska vi gora en dagstur till Milford for att titta pa fjordar och forhoppningsvis se delfiner och salar. Forhoppningsvis gor vi aven en dagsutflykt pa hast, med utgangspunkt fran Queenstown. Sedan aker vi darifran sondag 7/12 tillbaka till Christchurch, for att ta flyget mandag 8/12 till Auckland och darifran till Hawaii dagen darpa!

Dar har ni varan Nya Zeeland-rutt!!!

Vi forsoker uppdatera sa mycket vi kan, annars far ni halla tillgodo med detta!

Saknar er!

Framme i Auckland!

Flygresan gick mycket battre an planerat! Vi sag pa Mamma Mia helva vagen och sedan hittade Anna nagra episoder av "House". Det fanns massa bra filmer att valja pa, sa vi ville knappt ga ur flyget!

Har ar klockan nu 23.09. Vi bor pa "Fat Camel" i centrala Auckland, men vi drar vidare redan imorgon till Rotoura.
Vi mar bra och ar hela och rena.
Vi har nu aven lagt in bilder pa de senaste inlaggen sa ENJOY!
Kram pa er

Fånga dagen!

Nu sitter vi här, sista dagen i Cairns - och sista dagen i Australien!
För att vara ärliga så känns det helt absurt!

Det känns så HIMLA, himla sjukt att det redan har gått en månad i det här landet! På tisdag är det verkligen bara 4 veckor kvar tills vi är hemma i lilla, lilla Norrköping efter att ha utforskat stora, stora världen.

Vi tänkte uppdatera de senaste dagarna! Sedan sist (söndagens inlägg) har det hänt en hel del. Vi har utforskat många små Cairns-vråer och träffat MÅNGA sköna människor! I söndags blev det som planerat Pasta Carbonara och en myskväll med Anna, Ludde och Simon. I måndags var "dagens händelse" att vi åt känguru, krokodil och emu (som är en strutsliknande fågel). Det var jättegott alltihopa. Känguru och emu smakade lite vildt och lite rökt. Krokodilen smakade lite som kyckling. Det var en häftig upplevelse kan vi lova!

I tisdags anlände våra Finspångsvänner till Cairns så då tillbringade vi största delen av dagen med dem. Vi laddade för "sverige-kvällen" som blev MYCKET rolig. Vi gick till Gilligans där det var 5 drinkar för $10 (ungefär 50:-). Vi dansade oss svettiga hela kvällen och träffade många bra, men ack även så många dåliga dansare!

Igår åkte Anna och jag på en utflykt till Great Barrier Reef! Det var en MYCKET angenäm dag (förutom att Cia blev sjösjuk, och JA - det var sjösjuka, inte baksmälla!). Att snorkla i barriärrevet kändes som att befinna sig i ett akvarium! Så många vackra och klara färger och så många fina fiskar. Och nu kan ni hälsa Wille där hemma att vi har hittat Nemo och att vi hälsade från honom.

Idag har vi legat vid lagunen med Finspångstjejerna och så har Cia tatuerat sig! Numera står det fånga dagen. utmed ryggraden. Det gjorde ont, men det blev fint. Rasmus och familjen Hollertz - ni kan vara lugna, Anna har inte gjort någon!

Ikväll ska vi mysa med Anna och säga hejdå till alla som har tagit hand om oss här uppe i Cairns. Imorgon går skuttlebussen till flygplatsen klockan 08.00 och flyget går sedan 10.25. Det är helt sjukt att tänka att "imorgon är vi i Nya Zeeland". Men det är vi faktiskt!

Vi tackar för oss här i Australien och ser fram emot nya upplevelser! Självklart är det med delade känslor som vi lämnar detta land, men vi ser som sagt väldigt mycket fram emot andra delar av världen!
Vi säger hejdå så länge och återkommer så fort vi kan!

Ta hand om er solong...
Kramkram!

Pasta Carbonara med Simon och Ludde

Fr. vänster: emu, känguru och krokodil och vi vid middagen

Brudgänget!

Great Barrier Reef

Fånga dagen och våga prova nya vägar!!!

Söndag eftermiddag i Cairns (och ett svenskt tangentbord!)

Sedan vi kom hit till Cairns så har vi umgåtts med Anna, Ludde och Simon och alla deras room-mates här! Solen står högt på himlen varenda vareviga dag och vi njuter varje sekund.

I torsdags när vi kom hit så installerade vi oss och sedan mötte vi upp Anna och co. för att sedan gå vidare till Champange-kväll. I fredags blev det en lugn mys-och-prat-kväll här där gänget bor. Igår slutade kvällen pa Wollshed med SJUKT mycket skratt. Vi träffade en kille som förmodligen var ute för första gången i sitt liv. Han hade dock övat in varenda rörelse till Y.M.C.A och var hur cool som helst. Kanske inte så rutinerad, men ack så egen! En riktig djuping...
Vi glömde fråga vad han hette, men vi kallar honom Håkan!

Ikväll ska vi, efter joggingturen, laga pasta carbonara med grabbarna. Förmodligen blir det en lugn filmkväll. Imorgon kommer tjejerna från Finspång (som vi träffade i Hevery Bay) hit till Cairns,
så på tisdag ska vi ha en megastor Sverige-Fest!

Det har slagit oss att vi snart bara har en månad kvar att njuta. Snart är vi faktiskt hemma igen. Det känns sjukt! Det går snabbt som attan!