Tisdag pa Koh Samet

Hej igen!

Egentligen har vi inte sa jattemycket att uppdatera sedan gardagen. Idag har vi namligen BARA legat i solen och i havet. Det ar alldeles lagom varmt, och trots att solen inte ar framme hela tiden sa far vi massa farg :)

Igar kvall var en till kvall pa stranden. Forst var vi och at god mat (som vanligt) pa en restaurang langst ut pa udden. Vi kommer pa oss sjalva hela tiden att allting ar sa fruktansvart romantiskt! Om det inte vore for den lilla detaljen att vi ar helt heterosexuella (och dessutom basta vanner) sa skulle vi nog fria till varandra - sa pass berord blir man av hela omgivningen!

Efter maten sa gick vi till varan favvis-pub dar vara vanner jobbar och aven da var det sallskapsspelsturnering. Dessutom hade alla thaiar en massa lekar for sig, bl.a jamfotahopp-tavling och ga-pa-handerna-race! Mycket underhallande!

Forovrigt gor vi inte mycket mer an att sola och bada och fa massage (och sa de manskligt nodvandiga behoven ocksa).

Imorgon bar det som sagt aterigen av till Bangkok och da far vi forhoppningsvis vara nya glasogon!
Uppdaterar igen sa fort vi kan!

Hej fran oss!

Gung-gungeli-gung!

Igar kvall var en bra kvall! Efter vart bloggande gick vi till en av strandens mysigaste restauranger och at grillspatt. Dar traffade vi aven nagra nya bekantskaper. Det var nagra av killarna som jobbade pa restaurangen, och dom utmanade oss i sallskapsspel. Forloraren skulle bada! Det slutade med en sallskapsspelsturnering med oraknerliga omgangar, och allihopa hann forlora - vilket alltsa innebar att alla badade! Ganska mysigt nar det var kolsvart och alla lampor fran barerna och restaurangerna pa stranden lyste upp! Dessutom (hall i er nu Cia-slakten) sa drack vi BARA ol! Tiger-beer ar att rekommendera, vilket blir tydligt nar aven nyborjaren Cia faktiskt gillade den!
Vi fick en skrattupplevelse igar ocksa, nar vi kom tillbaka pa rummet och skulle sova sa Anna: jag hor musik i kudden. Sadar som man brukar gora efter krogen hemma du vet... Musiken visade sig strax var mp3n som vi gomt i orngottet!!! Vi skrattade tills vi somnade.
Hur som helst sa var gardagen en mycket mysig dag!

Dagen startade ocksa i en bra anda med en frukost over forvantan och sedan hela formiddagen vid havet med sol och bad. Efter det hade var nyfunna thiavan Cat (han heter sa) overtalat oss att aka ut med en speedboat och snorkla och mata hajjar. Sjalvklart var vi pa! Klockan 14.00 akte vi ut med baten och forsta stoppet blev vid ett rev dar vi snorklade. Dock var vattnet inte alls lika klart som vi forvantat oss och vi sag inte heller nagra speciella fiskar. Cia (vem annars) stack sig pa en sjoborren pa tva stallen under foten. Sedan akte vi vidare med baten runt on, men nar vi bytte kust blaste det upp till storm! Det gungade och gungade och gungade och helt plotsligt stannade baten! Dar ute, mitt pa havet, stod vi i en liten speeboat och vagarna bara vaxte. Perfekt lage att fa bensinstopp pa!!!
Hur som helst fick de tillslut igang baten igen, men da var vi redan bade grona, roda och vita i nyllet och madde skit-illa! Vi var tvungna att byta fardriktning, aka tillbaka och runt on at andra hallet bara for att vagorna var for farliga utmed den kusten. Men da tvingade vi dom att aka hem med oss till var strand igen, for vi madde sa daligt!

Efter det sov vi ett par timmar och nu sitter vi har och ska snart ga och ata nagot gott! klockan ar 19.20 och det ar fullt av musik, folk och mysiga restauranger utmed hela stranden... Vi far nog denhar kvallen att ga ocksa! Tyvarr har vi inga bilder fran varan lilla utflykt idag, da vi var upptagna med att halla tillbaka spyorna!

Vi hors imorgon!
Kram salange!

Cia lar sig Thai av vara nya vanner, sallskapsspel och olen!

Sahar ser vi ut ikvall :)

P.S Vi lider med dig Fredde, och hoppas pa att ni far ha lagfest pa IP nasta helg istallet!
P.S IGEN Tack Arne Weisse, Orje Blomsten och alla andra for alla kommentarer! Det varmer verkligen har i hettan!

Pizza, fotmassage, Koh Samet & monsunregn!

Det ar ungefar vad vi har att uppdatera om sedan gardagen. Det hander mycket har pa andra sidan jorden ska ni veta!

Igar var vi (som vi skrev) i Jomtien, dar vi aven tillbringade kvallen. Par och Monica var ute och at middag med nagra bekanta fran Jakharta, och da passade vi pa att ga och ata pizza! Efter maten sa gick vi ner mot stranden och fick en timmes fotmassage for 200 baht, alltsa 40kr. Vi gick sedan tillbaka till restaurangen dar Par och Monica var, och Par skjutsade hem vannerna till deras hotell (alltsa INTE hem till Jakharta). Medans vi och Monica stod och vantade utanfor restaurangen bojade det smaregna lite. Efter en minut sag man knappt handen framfor sig. MONSUNREGN! Det var helt sjukt!!! Vi fick panik da vi kom pa att alla fonster och balkongdorrar stod oppna hemma i lagenheten och vi skyndade oss dit. Lyckligtvis hade inte regnet hunnit att komma enda hem och vi hann precis stanga alla fonster och dorrar innan himlen oppnade sig. Sedan tillbringade vi kvallen ute pa balkongen med att titta pa askvadret som var som ett skadespel over havet! Da skulle du varit med, Fredde!

Imorse packade vi vara grejjer och begav oss aterigen till Jomtien, men denna gang for att ta en taxi till Rayong och darefter bat ut till on Koh Samet, dar vi befinner oss nu! Det liknar ett litet paradis, men rummet vi bor i kanske inte har lika hog standard. Vi valkomnades av en geckoodla precis innanfor dorren nar vi kom in. Har ska vi stanna i tre natter och vi tror att vi klarar oss (kolla bilderna). Vi har precis varit pa en timmes thaimassage och nu ska vi ga och ata nagot gott! Imorgon hoppas vi pa stralande sol sa att vi kan steka lite flask :)

Vi hors imorn! Kram

Bat fran Rayong till on.

Varat nuvarande hem - Koh Samet!

P.S Harligt med vinst igar Vangas brudar! Vi hejjade harifran!
Baaaanga IF

Internetcafe i Jomtien

Just nu sitter vi pa ett internetcafe i Jomtien, drygt 10min soder om dar vi for tillfallet bor. Vi har precis varit pa en resebyra och bestallt minibuss och bat ut till on Koh Samet, dar vi ska vara fram till pa onsdag. Tidigare dagar har det varit lite molningt (men ca 35 grader), men idag ar det verkligen sol och 40 grader!! Vi ar varma.

Igar kom vi som sagt till lagenheten som Par och Monica ska vakta i helgen. Belaget precis vid havet och hur fin utsikt fran balkongen som helst. Grejjen med detta hus ar att det ar en form av sasongsboende, och eftersom det ar lagsasong har nu sa ar vi i princip ensamma i hela omradet. Det kanns som att vi ar prinsessor i ett stort palats och att allting bara ar varat. Vi trivs!

Igar kvall gjorde vi en culinarisk utflykt till himlen. Vi var och at pa en fisk och skaldjursrestaurang i Ban nam poe, som hette Preecha. Vi at allt ifran fisksoppa och rakkakor till hummer och musslor! GOTT GOTTI GOTT GOTT! Eftersom Ban nam poe ar en hamnby sa tog dom i princip fisken direkt fran havet och la upp pa tallriken...

Idag ska vi gora Jomtien och sedan slar vi lager vid poolen `hemma`. Imorgon vantar som sagt Koh Samet och vi hoppas pa mycket sol och bad. Darefter aker vi tillbaka till Par och Monica i Bangkok, men vi aterkommer mer om det.  Vi ska forsoka fa tag i nagot Internetcafe ute pa on sa att vi kan halla er dar hemma uppdaterade om vilket paradis vi befinner oss i. Nu bjuder vi pa lite bilder fran gardagen. Kram salange!

Utsikt fran lagenheten

Fiskreastaurangen Preecha, Par och Monica och utsikt fran restaurangen

Cia och Anna pa varldsturne

P.S Anna efterlyser lite fler kommentarer fran Hollertzsidan! Cia ar stolt over slaktens teknikkunnande, men ogillar mobbningen om fotterna! Jag har faktiskt normala 38 i storlek, PRECIS SOM ANNA!

P.S IGEN! Stort lycka till till Vanga IFs brudar idag! Se till att vinna sista matchen for sasongen sa kan vi vara nojda! Vi hejjar pa fran andra sidan jorden!

Torsdag i Bangkok

Idag har vi gått hur långt som helst!!!
Dagen började med en liten sovmorgon och frukost på balkongen. Det börjar bli lite av en vana faktiskt...
Sedan tog Monica med oss på marknad där vi fyndade solglasögon, linnen och t-shirtar. Efter marknaden stannade vi på Westins hotell och gjorde manikyr och pedikyr på en salong (som vi inte minns namnet på). Hur som helst så kostade ungefär en timmes manikyr och pedikyr 300 baht, vilket motsvarar 60 svenska kronor!
Efter detta blev vi väldans hungriga och gick till Mc Donald´s och smällde i oss en varsin Big Mac+meny för 119 baht - alltså 24 kronor! Vi har konstaterat att det är rätt billigt här!!!

Efter Mc Donald´s gick vi runt hörnet till Robinson för att göra ett försök att hitta skor. Dock har ingen kvinna i Thailand större fötter än storlek 36 så vi fick skoskav och gick hem.

Därefter gick vi till optikern och gjorde en synundersökning och beställde glasögon som vi får nästa vecka! Även där kom vi undan billigt då de kommer kosta ca 800 kronor! Snygga var dom också!

Efter det gick vi hem och lagade pasta och räkor i saffranssås med Monica! Mycket gott! Efter maten sa vi att vi skulle "gå en timme på stan", vilket slutade med 3 timmar och MASSOR med fynd. Bl.a skor, klocka, kläder, trosor...

Nu är våra fötter trötta och vi ska alldeles strax gå och lägga oss. Imorgon åker vi till en ställe utanför Pattaya där Pär och Monica ska "ta hand om" några bekantas lägenhet precis vid stranden. Förhoppningsvis skaffar vi oss lite färg under kommande vecka, men det är tveksamt om vi kommer kunna uppdatera bloggen. Vi ska göra vårt bästa, men efter Pattaya åker vi två direkt till ön Koh Samet i några dagar. Efter det återvänder vi till Bangkok för att att lite senare ta oss vidare ner till Krabi, Phi Phi Island och Phuket. Vi gör som sagt vårt bästa angående uppdateringen, men vi lovar ingenting! Hoppas att ni mår bra där hemma, för det gör verkligen vi!
Puss och kram

Marknad på torsdagsmorgonen

Manikyr/pedikyr, våran älskade fruktgubbe och Bangkok by night

HEJ DÅ SÅLÄNGE, FRÅN OSS I VÅRA NYA SOLGLAJJOR!!!

Vi trivs i Bangkok

Trots att trafiken är extrem, brutal, jobbig, FÖR mycket - så trivs vi ändå superbra och de här två dagarna har bara flygit förbi!

Igår kväll efter att vi hade installerat oss lite så tog som sagt Pär och Monica med oss ut på Thairestaurang. Vi fick pröva allt vad Thailändska nationalrätter heter och till efterrätt åt vi en gudomlig Mango sticky rice (vidrigt färsk mango med ris som är kokt i cocosmjölk). Vid middagen beställde vi in fem olika rätter (plus en varsin talrik med ris) och detta gick väl på ca 80:-, då alltså för fyra personer! Ganska överkomligt...

Efter det gick vi bara runt hörnet av restaurangen och satte oss i en skinnfåtölj i en fin salong. Skorna åkte av och en hel timmes fotmassage och nackmassage började. HELT UNDERBART. Pär och Monica brukar göra detta "ett par/tre gånger i veckan"! Inte konstigt kanske när det bara kostar 250 baht (ungefär 50:-).

Efter den underara kvällen sov vi som stockar och vaknade utvilade 8.10. Då käkade vi vår första frukost på balkongen och efter det åkte vi ner på våning 6 (av 30) för lite morgongymnastik (JA EMELIE, VI TRÄNAR PÅ VÅR SEMESTER!!!)
Efter lite drygt en timme med cykling, sit-ups och simning styrde vi med ditten och datten. Åt lunch med Monica och efter det gick vi ut för att kolla glajjer! (Ett smeknamn för glasögon för er som inte förstod)
Vi var inne i 7 optikerbutiker och hittade en hel del snyggt, men vi har inte bestämt oss än. Nu har vi precis kommit hem från en middag på The Pelican och vi två åt världens godaste chili-burgare! Efter det spelade vi Shuffle-board, vilket kan liknas med curling, fast mindre och med lite boul-influenser :)

Installering i Bangkok och vårt sängbord

Thaimiddag och efterrätt

Forsta frukosten, frukt vid poolen och trafiken i Bangkok

Shuffleboard på The Pelican
S

Frozen Margarita's på en onsdag

Hedanefter kommer det nog inte bli lika många bilder i ett och samma inlägg for detta tog 35 minuter att lägga in!
Hoppas att alla har det bra där hemma, for det har vi!

Hors snart igen!
Kram

Hej från andra sidan!

Nu är vi äntligen framme!
Flyget från Arlande till Wien tog 2 timmar och 10 minuter och flyget vidare från Wien hit till Bangkok tog 9 timmar och 35 minuter! Dock kändes det inte som så lång tid för vi sov mest :)

Hur som helst känns det sjukt att faktiskt vara här. Vi har nog ännu inte riktigt fattat!
Det är lite molnigt men ändock 35 grader, så det går ingen nöd på oss!
Pär och Monica är hur bra som helst, och ikväll ska de ta med oss till en Thairestaurang!
ALLTSÅ EN RIKTIG!!!
Inget Spicy Hot eller Thaihouse på Ströget här inte :)

Vi mår bra i alla fall, men vi är väldigt trötta! Ser fram emot morgondagen (eller förresten alla dagar framöver).
Mest just nu längtar vi till shoppingen!

Det har inte blivit några bilder hittills, så ni får vänta lite.

Hör av oss så fort vi kan!
Ta hand om er sålänge!
Kram från Sukhomvit, Bangkok!

Förberedelser

Hej alla nära och kära, och ni andra!
Här hittar ni oss de kommande 93 dagarna (+ en vecka nu innan avresa). Här kan ni följa oss på vårt äventyr då vi flitigt kommer att uppdatera med inlägg och bilder. Ingen blir gladare än vi om vi får små hälsningar från svedala :)
Ni kommenterar genom att klicka på "kommentarer" under varje inlägg. Där kan alla hemliga beundrare, vänner samt mamma, pappa och efterlängtade syskon skriva ett "hej" emellanåt. Det är välkommet!

idag är det måndag och exakt en vecka kvar till avresa!
Vi ska ägna dagen åt att pyssla lite med det sista praktiska så som visum, boende, denna reseblogg osv.

Vi är spända och förväntansfulla. Och nervösa.

Innan vi åker in till stan ska vi äta lite pyttipanna så att vi klarar av dagen.

Ja, vi hoppas som sagt att bli förföljda på bloggen så att vi vet att alla lever och mår bra här hemma när vi befinner oss på andra sidan jorden. Ta hand om er!